Niks zo uitnodigend om naar buiten te trekken dan een stralende herfstzon. Ook als je (thuis) aan het werk bent, is het slim om tijd te maken voor een wandeling. Wij geven je graag nog 5 extra redenen (die je nog niet kende) om je wandelschoenen aan te trekken.

Wandelen heeft hetzelfde effect als wijn en chocolade

Soms heb je behoefte aan een goed glas rode wijn of een lekker stuk chocola om de dag een beetje meer kleur te geven. Wandelen heeft hetzelfde effect, zo blijkt uit onderzoek. Door het positieve effect op je zenuwstelsel, voel je -naast minder stress en angst- ook minder woede en vijandigheid.  Wandelen kan zelfs gebruikt worden als natuurlijk middel tegen de winterblues, omdat je buiten bent in natuurlijk zonlicht (als het een beetje meezit). Zo ontdekten onderzoekers dat mensen die 90 minuten in de natuur hadden gewandeld minder negatief over zichzelf dachten.

Wandelen verbetert de nachtrust

Als je moeite hebt om in slaap te vallen, kan wandelen een goed hulpmiddel zijn. Sterker nog: als je 5 keer per week een half uurtje flink doorwandelt kan dit drie kwartier tot een uur extra nachtrust opleveren. Dit komt natuurlijk omdat je lichamelijk bezig bent en dus moe wordt, maar ook omdat wandelen goed is voor je spijsvertering. Hierdoor zijn je darmen ’s nachts rustiger. Wandelen is trouwens niet alleen goed om eten te verteren. Het werkt ook prima om de gebeurtenissen van de dag een plek te geven.

Wandelen verbetert je kortetermijngeheugen

Uit een studie van de Universiteit van Michigan blijkt dat wandelen in de natuur het geheugen meer versterkt dan wandelen door de bebouwde kom. Uit onderzoek van de Universiteit van Pittsburgh blijkt dat regelmatige beweging ervoor kan zorgen dat het volume van de hippocampus met 2% toeneemt. En dat is precies het hersengebied dat over je geheugen en herinneringen gaat. Bij mensen met dementie is gebleken, dat als ze regelmatig wandelen, ze langer op zichzelf kunnen blijven wonen.

Wandelen is erkend als medicijn

Artsen in Schotland mogen tegenwoordig officieel natuur voorschrijven als medicijn, omdat het de bloeddruk verlaagt, stress en angst vermindert en helpt tegen hartziektes. Ook in Japan bestaat bosgeneeskunde: bewust (met aandacht) en langzaam door het bos wandelen. Dit zogenaamde bosbaden kan je immuunsysteem versterken en creativiteit, concentratie en energie stimuleren.

Wandelaars leven langer en hebben minder rimpels

Wandelen kan je leven met maar liefst met 3 tot 7 jaar verlenden. Als je tenminste elke dag een half uurtje wandelt. En met wandelen, bedoelen we eigenlijk stevig doorlopen, want slenteren werkt niet. Dat wandelen houdt je jong omdat het hart- en vaatziektes helpt voorkomen, de kans op diabetes verlaagt, obesitas tegen kan gaan en je botten versterkt. Bovendien stimuleert het je bloedcirculatie en dat zorgt er weer voor dat je een stralende huid hebt en dat er minder snel rimpels ontstaan. Mooi meegenomen, toch?