Klik hier, scan en ontdek meer

“Sporten verrijkt me vooral op mentaal vlak”

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Wie wilt het niet? Dat Saartje Vandendriessche (45) niet vies is van een stevige sportieve uitdaging, wist u al. Sinds november is ze ook afgestudeerd als physical coach, en ondersteunt ze mensen in een sportiever en energieker leven. Maar… “Je voelt dat de motivatie bij veel mensen in deze donkere tijden afneemt.”

Is hier sprake van een carrièreswitch?
Saartje: “Nee, het is een aanvulling op mijn andere werk. De keuze om die opleiding te volgen groeide organisch. Mensen zagen me sporten op tv en kwamen advies vragen. Ik wou tips geven, maar wou dat wel wetenschappelijk onderbouwd doen. Vandaar. Ondertussen ben ik volop bezig met mensen te begeleiden. Maar het is in deze donkere dagen niet evident. Mensen krijgen zichzelf niet goed meer in gang. Coronakilo’s komen erbij en de motivatie om er iets aan te doen ontbreekt.”

Terwijl ik vaak hoor dat sport verslavend is.
“Dat is zo. Je bent getraind om een gezond lichaam te hebben en dan is het mentaal moeilijk om er afstand van te nemen. Het probleem is dat je lang bezig bent met de opbouw, terwijl de afkalving van dat harde werk in een mum van tijd is bereikt. Wie dus dat sportieve lichaam wilt, zit een beetje vast aan dat sporten. Ik sport vooral om mijn hoofd leeg te maken. Vergeet het mentale aspect niet. Even in open lucht zijn en afstand nemen van stress doet je als herboren thuiskomen. Voor mij is mentale gezondheid even belangrijk als het sportieve aspect.”

Merk je het aan je lichaam als je enkele dagen binnen blijft?
“Na drie dagen al. Zeker de laatste maanden had ik soms het gevoel dat ik aan het inzakken was. Ik voelde me minder fris, had minder fut… Als ik dan de loopschoenen aantrok en nadien thuiskwam, was dat gevoel weg. Dan kreeg ik een boost. Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegen je zelfbeeld opkrikt, je stresshormoon naar beneden haalt, en je aandacht, focus en concentratie verscherpt.
Dat sommige mensen het lastig vinden om te sporten snap ik volkomen. De moeilijkste afstand om te overbruggen is die tussen je sofa en de voordeur. Het is zo makkelijk om te aperitieven en die spannende Netflix-reeks uit te kijken.”

Voel je bij het sporten ook het ouder worden?
“Ik voel het niet, maar merk wel het verschil als er jongeren in de buurt zijn. Ik vind wel dat je sportieve doelen niet minder ambitieus moeten worden bij het ouder worden. Ik vind het jammer als mensen zeggen dat sporten niks meer voor hen is, omdat ze toevallig de veertig voorbij zijn. Ik wil zelf fit oud worden. Ik zeg niet dat het mijn levensdoel is, maar ik wil op mijn zestigste niet uitgeblust in de zetel zitten. Ik zou het doodzonde vinden om me elke dag vermoeid door het leven te sleuren.”

Wie veel sport, eet doorgaans ook gezond. Hoe zit dat bij jou?
“Ik kom van de Heilige Drievuldigheid: aardappelen, groenten en vlees. Maar ik voelde dat zulke maaltijden me onvoldoende voedingswaarden gaven. Veel mensen voeden zich niet met voedsel, maar vullen zich met voedsel. Snap je? Terwijl ik de switch maakte om me te voeden met gezonde ingrediënten. Na een tijdje ben ik geëvolueerd naar de macrobiotische keuken. Dat is een voedingsleer uit het Zenboeddhisme. Denk nu niet dat ik er fanatiek mee bezig ben. Dat zou lastig zijn. Concreet eet ik veel groenten en verschillende granen. Ik vind het lekker, waardoor het ook geen opgave is.”

Moet jouw dochter dan ook op deze manier eten?
“Moeten niet, ze kiest daar zelf voor. Ze zegt zelfs vaak dat ze lekker heeft gegeten. Het heeft wel wat tijd gevraagd. Vroeger moest ik dikwijls horen dat het eten bij haar papa lekkerder was. Maar die kritiek is verdwenen. Nochtans eet ze bij mij geen gram vlees, kaas, zuivel, room… Het is een kwestie van gewoonte. Ik snap dat voor veel mensen frieten en vlees aanlokkelijker zijn, maar ik had het echt gehad met de patat. Wellicht omdat ik het vroeger zo vaak moest eten. Ik vind ook dat rijst beter verteerbaar is.”

Voeding is iets persoonlijk.
“Klopt. Ik ga niet tegen mensen zeggen wat ze moeten eten om zich beter te voelen. Ik zeg wel wat ik eet en deel mijn ervaringen met dergelijke producten. Mensen die geregeld friet eten en toch goed in hun vel zitten moet je vooral laten doen. Er zijn uiteraard ook nadelen aan macrobiotisch eten. Het is een keuken waarbij je toch iets meer tijd kwijt bent om het te bereiden. Je zit ook sneller door de opties heen. Geregeld moet je nieuwe dingen uitproberen. Het kost allemaal tijd en energie.”

Enkele triatlons die je wou doen zijn door corona geannuleerd. Gaan we je in 2021 aan de start zien staan?
“Ik zit te twijfelen. Als je geen mal figuur wilt slaan moet je veel trainen. Je ziet daar mensen met de gaafste fietsen, punthelmen, energybars en isotone-drankjes. Die hebben ook een coach. Het gaat er redelijk professioneel aan toe. Je ziet -bij manier van spreken- nog weinig mensen die enkel schoolslag zwemmen.” (lacht)
Automatisch ben je zo goed als alle dagen van de week aan het trainen, en dat is amper te combineren met een job. Door corona viel er in 2020 veel werk weg. Mijn voornemen is eerder om in 2021 voluit te gaan op werkvlak. Gelukkig is het idee voor een nieuw tv-programma goedgekeurd en kunnen we vanaf april filmen.”