Klik hier, scan en ontdek meer

Sportclub gesloten, geen zin in sporten met mondmasker, sportvrienden uit het oog verloren,… de omstandigheden waren de afgelopen tijd niet altijd ideaal om aan het sporten te slaan. Maar nu alles weer in zijn normale plooi lijkt te vallen en die vakantiekilo’s echt aangepakt moeten worden, geven wij je graag advies voor als je weer wil starten met sporten. 

1. Lopen of toch beter fietsen?

Wil je meteen van start gaan met lopen? Weet dat dan lopen een effectieve manier is om snel weer fit te worden, maar je gewrichten en pezen wel meer belast dan fietsen of zwemmen. Vooral als je zo’n 10 kg overgewicht hebt, is de impact van lopen nogal groot waardoor de kans op overbelaste gewrichten en blessures vergroot. Ook bij houdingsafwijkingen (zoals extreme X-benen, platvoeten en beenlengteverschillen) kan je beter kiezen voor zwemmen of fietsen.

2. Loop niet te hard van stapel

Als je lange tijd niet gesport hebt, is het belangrijk dat je je lichaam de tijd geeft om zich aan te passen aan die extra beweging en belasting. Bouw daarom de sportfrequentie- en intensiteit heel langzaam opbouwt. Een gezond lichaam kan perfect een marathon aan, op voorwaarde dat je er twee jaar geleidelijk aan voor traint. Je mag de dag na je training geen spier-, pees- of gewrichtslast hebben.

Na een lange rustperiode is het zinvol om eerst langs te gaan bij een sport- of huisdokter. Hij of zij kent je medische voorgeschiedenis en zou moeten informeren naar je sportieve verleden. Op basis van die informatie kan je huisarts beslissen om je eventueel naar een cardioloog door te verwijzen.

4. Juiste schoen voorkomt blessures

Om de kans op blessures te beperken, zijn goede sportschoenen een must. Een klassieke sneaker met een goed dempende zool volstaat. In sommige sportzaken kan je jouw loopprofiel laten analyseren en een gepaste schoen kopen, maar dat is niet altijd nodig.

5. Draag altijd een sportbeha

Een goede ondersteuning van je borsten is belangrijk tijdens het sporten. De juiste sportbeha zou schokken met 50 tot 70% verminderen waardoor het bindweefsel en de huid minder zullen uitrekken.

6. Stel realistische doelen

Het is goed om naar een doel toe te werken. Maar overhaast niet. Stel realistische doelen. Zo geraak je onderweg je motivatie niet kwijt en kan je je spieren rustig opbouwen. Heb geduld, want het resultaat van al dat sporten laat even op zich wachten. Maar wie volhoudt, krijgt er sowieso een fit en gezond lichaam voor in de plaats.

7. Beloon jezelf!

Heb je een eerste (klein) sportdoel bereikt? Zijn die eerste 2 kilo’s weggesport? Beloon jezelf! Bepaal op voorhand wat die beloning kan zijn en plan hem al in in je agenda. Zo blijf je gegarandeerd gemotiveerd!