Klik hier, scan en ontdek meer

Wie geregeld de wandelschoenen aantrekt, heeft al wel eens gemerkt dat je handen en vingers opzwellen na een tijdje stevig stappen. Vervelend en soms zelf wat pijnlijk. Wat veroorzaakt gezwollen vingers? En vooral: wat kan je ertegen doen? Wij geven uitleg. 

Het is niet helemaal duidelijk wat dikke vingers precies veroorzaakt. Maar vaak heeft het te maken de bloedcirculatie in je armen. Tijdens het wandelen hangen je armen namelijk naast je lichaam. Vanwege de zwaartekracht, zakt het bloed hierdoor naar je vingers, zij zijn immers het laagste punt van je armen. Als je de spieren in je armen of hand niet veel gebruikt, kan het bloed zich hierdoor in je vingers gaan ophopen, waardoor ze dikker en stijf worden. Dit is op zich niet gevaarlijk maar wel vervelend.

Knijpen tijdens het lopen

Gelukkig kan je dikke vingers relatief eenvoudig voorkomen. Blijf je armen en vingers goed bewegen tijdens het lopen. Zo houd je namelijk de bloedcirculatie op gang en voorkom je dat het bloed zich in je vingers gaat ophopen. Dit kan je op verschillende manieren doen. De eenvoudigste manier is om tijdens het wandelen iets vast te houden en daar regelmatig in te knijpen. Je kan hiervoor een stressbal of een flesje water gebruiken.

Je armen blijven bewegen

Verder helpt het ook als je jouw armen meer gebruikt tijdens het wandelen. Zorg er hierbij voor dat je je armen in een hoek van 45 graden houdt en meebeweegt met het loopritme. Mocht je dit lastig vinden, dan kan je ook met wandelstokken gaan lopen. Door deze stokken vast te houden, gebruik je je handspieren en beweeg je automatisch je armen mee. Ten slotte helpt het ook om je ringen af te doen tijdens de wandeling. Zo knellen de ringen niet in je gezwollen vingers.