Klik hier, scan en ontdek meer

Wat deed jij in oktober 1971? Meezingen met de hit ‘Chirpy Chirpy, Cheep Cheep’, supporteren voor Eddy Merckx of kijken naar de eerste BRT-uitzendingen in kleur? Terwijl de inwoners van Zaventem voor het eerst een jumbojet van Sabena over hun daken zagen vliegen, kregen de Limburgers de allereerste uitgave van Jet in hun brievenbus.

Het initiatief kwam van wijlen directeur-uitgever van Het Belang van Limburg Jan Baert en was meteen goed voor een Europese primeur. Het eerste gratis, vierkleuren huis-aan-huismagazine was een feit en 174.000 Limburgers deden er graag hun brievenbus voor open. De allereerste cover was meteen spraakmakend. Een bevallige jongedame met een zilveren jas en oranje plastic pet maakte de voorpagina meteen ‘hot’ voor de verder kille herfst van 1971.

De allereerste Jet-uitgave kan je hier opnieuw doorbladeren:

Jet Magazine 1971

Maar de lezer en adverteerder wilde al snel meer en zo werd het maandblad een veertiendaags magazine. Binnenin passeerden internationale en nationale sterren de revue alsof het onze buren waren. Jet magazine was van meet af opzienbarend en ’Glamour’ werd het werkwoord van Jet.

De jaren ’80 stonden bol van internationale glitter en glamour. De gossip rond o.a. Dallas en Dynasty werd in Jet op de voet gevolgd. Maar ook de Limburgers kregen een bijzondere plek in Jet. In 1984 verscheen voor het eerst de Jet Set-rubriek. Meteen de meest gelezen rubriek in het magazine. De vernieuwde lay-out met rode rand op de cover gaf Jet de bijnaam‘het rode boekje’. De komst van de commerciële televisie zorgde voor genoeg
bekend volk op de cover.

In 2000 maakte een restyling komaf met de rode rand op de cover. De BV’s bleven echter onlosmakend deel uitmaken van Jet. De daaropvolgende jaren werd de inhoudelijke kwaliteit van Jet steeds verder bewaakt en opgedreven.

Vandaag is Jet, dat ondertussen in ruim 354.000 Limburgse brievenbussen verdeeld wordt, nog steeds het bekendste en meest gelezen huis-aan-huismagazine in Limburg. De drive om steeds weer te vernieuwen wordt geapprecieerd door de lezer en adverteerder. Die inspanningen tonen zich ondertussen ook op digitaal vlak waarbij onze site, dagelijkse updates op social media en de lancering van de Jet scanner een aantrekkelijk digitaal verlengstuk breien aan ons magazine. Het team van Jet is daarmee klaar voor een volgend hoofdstuk in het unieke verhaal van 50 jaar Jet.