Klik hier, scan en ontdek meer

Binnenkort is het weer zo ver: Pasen! En dan kan een heerlijk paasontbijt natuurlijk niet ontbreken. Maar hoe stel je een paasbrunch samen? Hoeveel broodjes voorzie je? En welke gerechten kan je maken? Dat zetten we graag even voor je op een rijtje.

Starten met een paasontbijt: 

  • Knapperige broodjes en heerlijke ontbijtkoeken, kraakvers van de bakker. Voorzie 3 à 4 broodsoorten, zoals een suikerbroodje, zwartewoudbrood, melkbroodje, houthakkersbrood… Tip: teveel brood over na de paasbrunch? Maak van 2 halve broden 1 brood en vries in.
  • Verschillende soorten beleg. Zorg voor voldoende variatie: confituren, gekookte ham, gerookte ham, plakjes kaas, een stukje gerookte paling…
  • Eitjes: perfect gekookt eitjesroereiomelet of liever een ontbijtmuffin met brood en ei?
  • Fruit of fruitsalade. Neem vooral fruit van het seizoen, dat zijn echte smaakbommetjes.
  • Yoghurt of andere zuivelproducten, liefst natuur. Tip: laat je gasten hun yoghurt pimpen met fruit en geroosterde broodstukjes.

Wat drinken we daarbij? 

  • Koffie en thee. Maak het jezelf gemakkelijk en voorzie een thermoskan. Zet een schaal met theezakjes klaar zodat je gasten zelf kunnen kiezen. Zo loop je niet de hele tijd heen en weer om voor iedereen een verse kop te halen.
  • Melk. Voorzie ook wat warme opgeschuimde melk. Zo kunnen je gasten zelf voor een lekkere cappuccino of koffie verkeerd zorgen. Zijn er kinderen bij? Zorg dan voor wat extra melk. Of maak een milkshake van peer en pistache.
  • Verschillende soorten vruchtensap. Appelsap recht van bij de boer in je buurt is altijd een succes.
  • Een kan met water met schijfjes komkommer, appel of muntblaadjes. Of maak ijsblokjes met verse kruiden of eetbare bloemen. Instant feesteffect!

Een paasbrunch voor een grote groep

Beperk de stress op de ochtend zelf en maak zoveel mogelijk op voorhand. Denk maar aan quichevleesbroodgroentewrapssoep… Ook altijd een hit bij een brunch: een kaasschotel. Minimum inspanning, maximum effect!

Tip: wist je dat je spek ook perfect in de oven kan garen? Leg een bakvel in een ovenschaal, schik er de reepjes spek op en schuif ze in een oven van 180°C. Ondertussen heb jij tijd om de rest van de paasbrunch af te werken.

Op kindermaat

Ga voor op-en-top kinderklassiekers zoals pannenkoeken en wentelteefjes. Speelse fruitspiesjes zorgen voor een portie vitamines op tafel. Qua drankjes scoor je zeker en vast met chocolademelkmilkshakes en smoothies.

Voor de volwassenen

Experimenteer gerust, maar let op met te uitgesproken smaken. Een slaatje met radijzen is lekker, maar misschien is niet iedereen er fan van. Zorg voor voldoende variatie. Voorzie gerust ook verfrissende (streek)biertjes. Er is altijd wel een reden om te klinken. Een frisse smoothie van rode biet, appel, citroen en gember brengt je gasten weer bij hun positieven.

Voor vegetariërs

Geen nood, je hoeft je brunchmenu niet helemaal om te gooien. Er zijn heel wat keuzes die ook voor een vegetariër passen. Denk maar aan een lekkere wortelspread of een groentenomelet. Rooster ook wat groenten om brood mee te belegen. Een gepocheerd eitje maakt de brunch helemaal af.

Voor recepten: www.lekkervanbijons.be