Elk jaar opnieuw maken we een lijstje met onze nieuwe voornemens. En elk jaar opnieuw zien we onze oh zo geweldige plannen de mist in gaan. Maar hoe komt dat eigenlijk? En vooral: hoe lukt het wel? Wij vragen het aan een expert.

Bij een nieuw jaar, horen nieuwe voornemens. “Dat is traditie”, zegt Renate Vanvlijmen, diëtiste en Master in de gezondheidsvoorlichting en  -bevordering. Ze is werkzaam bij LOGO Limburg, een organisatie die lokale partners ondersteunt bij het opstellen van een preventief gezondheidsbeleid, en heeft een diëtistenpraktijk in Bree. “Eind december is een soort van bezinningsmoment. We blikken dan terug op het voorbije jaar, en nemen ons gedrag onder de loep.” Wat volgt is vaak een lijst met goede voornemens. Met deze 5 richtlijnen van Renate is de kans groter dat je je goede voornemens zal volhouden.

  1. Begin op het juiste moment

De eerste dag van het nieuwe jaar is voor velen een nieuwe start. Vanaf 1 januari stoppen we massaal met roken, trekken we naar buiten om te sporten of gaan we op dieet. “Toch blijkt die eerste januari eigenlijk niet altijd de beste dag om met je nieuwe voornemens te beginnen”, stelt Renate. “We zouden in die periode bijvoorbeeld nog graag tafelen met de familie, of het is te koud om buiten te sporten… Als de timing niet juist zit, is het soms beter om je voornemens te laten rusten en een beter moment uit te kiezen.”

  1. Bereid je voor

Maar de foute timing is niet de enige reden dat onze voornemens niet altijd lukken. Omdat voornemens maken zo’n automatisme geworden is, vergeten we ons vaak voor te bereiden. “Stel, je wil gezonder eten. Dan moet je ook weten hoe je dat het beste doet. De kennis die je nodig om je gedrag te veranderen, dat vraagt een stukje voorbereiding.” zegt Renate Vanvlijmen. Net zoals eventuele drempels die op je pad komen. Wat doe je als je eens een dag niet kan gaan lopen of wandelen omwille van het weer? “Zo’n situaties moet je ook voorbereiden. Ga op zoek naar een alternatief. De dagen dat je niet kan gaan lopen, kun je misschien krachtoefeningen doen thuis”, tipt Renate. “Zonder die alternatieven, verval je veel gemakkelijker in oude gewoontes.”

  1. Stel haalbare doelen

“Check ook of je voornemens wel haalbaar zijn. Als je doel is om 10 km te lopen, moet je dat opbouwen, want niet iedereen heeft de fysieke vaardigheden om dat doel in één keer te bereiken. Als je doelen concreet, haalbaar en realistisch zijn, kan je ze veel makkelijker volhouden. Zo ervaar je ook tussentijdse succesmomenten die je motiveren.”

  1. Neem je tijd

Maar dat kost natuurlijk allemaal tijd. Renate Vanvlijmen: “En iets typisch menselijk is: ‘Ik wil het, en ik wil het nu’. Zo werkt het jammer genoeg niet. Gun jezelf de tijd om stappen te nemen, om te hervallen en daar weer van terug te komen. Het hoort allemaal bij het proces van gedragsverandering. Ik begeleid mensen die na een half jaar al een nieuwe gewoonte gekweekt hebben, maar anderen doen er dan weer vier jaar of langer over. Hoelang het exact duurt om een nieuwe gewoonte te kweken, is dus afhankelijk van persoon tot persoon. Maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen het kan.”

  1. Zoek de juiste motivatie

Renate Vanvlijmen: “We zien dat mensen die iets écht willen, hun voornemens veel beter volhouden. Een voorbeeld: iemand die wil afvallen om zich beter in zijn of haar vel te voelen, heeft een grotere motivatie dan iemand die van de dokter moet stoppen met roken. In dat tweede geval zal het duiveltje op de schouder de bovenhand nemen, en ben je dus meer geneigd om te hervallen of op te geven.” Maar je kan die motivatie wel boosten. “Zoek een buddy, iemand die je steunt. Alleen gaan sporten of stoppen met roken is eenzaam. Als je iemand in je omgeving hebt die je helpt of die zelfs meedoet, zul je veel gemotiveerder zijn.” Je kan ook zelf een motiverende omgeving creëren, zodat de keuze voor gezond gedrag makkelijker wordt dan de keuze voor ongezond gedrag. “Werk je van thuis? Zet een fles water naast je bureau, zodat je niet vergeet te drinken. Wil je stoppen met snoepen? Haal dan geen zoetigheden, maar fruit in huis. Die kleine trucjes kunnen je al op weg helpen”, vertelt Renate. “Het lijkt een hele boterham, maar eigenlijk is het gewoon een kwestie van je af te vragen: wat heb ik? Wat kan ik? En wat is de eerste stap? Als je daarmee begint en in jezelf gelooft, zit je goed.”