Klik hier, scan en ontdek meer

Slapen, je kan het blijkbaar leren. Met een paar simpele tips en tricks uit haar boek en online programma Start to Sleep helpt de Hasseltse slaapexpert Annelies Smolders je op weg. Hier in deelt ze alvast enkele geheimen voor een goede nachtrust en overloopt ze de verschillende fases die je doormaakt tijdens de slaap.

Daarom is dromen zo belangrijk:

Annelies Smolders: “Wij slapen in vier fases. Fase één en twee is een soort opvulsel, dat is lichte slaap. Fase drie en vier is heel diep slapen, verlamd en ontspannen zijn. Het is ook in die fase dat we antistoffen aanmaken tegen ziektes. Er is ook een stuk droomslaap, ook die is heel belangrijk. Iemand die veel droomt heeft een fris geheugen en kan nieuwe info opslaan, want in je dromen verwerk je de dag voordien en maak je als het ware plaats vrij voor de volgende dag. Deze cyclus herhaalt zich ook meerdere keren. Je droomt gemiddeld vijf keer per nacht. De diepe slaap stopt meestal wel in de ochtend vanaf vier of vijf uur.”

Drie tips voor een goede nachtrust:

  1. Ga pas naar bed als je slaperig bent, ook al is dat soms erg laat.
  2. Bouw de dag af door te lezen of tv te kijken, want je kan pas slaperig worden als je de dag hebt afgebouwd. Blijf weg van smartphones, tablets of laptops, want die geven te veel blauw licht af.
  3. Sta altijd op hetzelfde uur op om je biologische klok in evenwicht te houden.