Tips voor een lekkere schoollunch

Met deze drie tips scoor je zeker bij je kids. En die brooddoos komt ook nog eens leeg terug van school.

1. Combineer hartig en zoet

Kies voor donker brood. Dat is gezond én voedzaam. Beleg de helft van de boterhammen met zoet beleg en de andere helft met hartig beleg. Hartig beleg zijn magere kaas, platte kaas, kippenfilet, kalkoenham, rookvlees, gekookte ham, rosbief. Ook lekker zijn hummus of een pasta op basis van groenten. Zoete voorbeelden zijn een banaan, verse aardbeien (of ander seizoensfruit), confituur, honing of siroop.

2. Kleur met groenten

Kleur geeft goesting om te eten. Hapklare groenten zijn daarvoor ideaal. Zelfs een kleine portie draagt al bij aan je kind zijn dagelijkse hoeveelheid gezonde voeding. Geef dus eens een paar kerstomaatjes mee, een stuk komkommer, een rauwe wortel, reepjes paprika of radijsjes.

3. Verras met een extraatje

Afwisseling doet eten. Denk aan een gekookt eitje, blokjes kaas, olijven of rozijntjes. Een stuk fruit of fruitsla kan als dessert. Maar het mag ook een melkproduct zijn, zoals yoghurt of pudding.Veel tijd of in een creatieve bui? Dan kan een boterham met 3 sneden brood, een plak kaas en een plak hesp. Of een boterham in de vorm van een ster.

Inge Moermans