Vijf redenen om aan yoga te doen

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd, geslacht of conditie. Iedereen, jong en oud, kan yoga beoefenen. Of je het nu dagelijks doet of eenmaal per week, yoga verrijkt je leven! Je zal gauw ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft op lichaam en geest.

Daarom is yoga goed voor jou:

1. Minder stress
Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op je lichaam. Bijkomende voordelen zijn een verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.
2. Verbeterde ademhaling
Yoga leert je om trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt zo aangespoord om te ontspannen.
3. Lenigheid
Na een tijdje zullen de ligamenten, pezen en spieren verlengen, waardoor je lichaam meer verschillende poses kan aannemen. Met een betere lichaamshouding als resultaat, wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van nek-en spierklachten.
3. Meer kracht
Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.
4. Verbeterde bloedcirculatie en cardiovasculaire training
Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Lichte oefeningen hebben cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.
5. Focus op het heden en innerlijke rust
Yoga helpt je te concentreren op het heden en creëert een goede balans tussen lichaam een geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen. Dankzij de meditatieve aspecten van yoga sta je positiever in het leven.

Jasmine Van Grieken