Als je geen conditie hebt

Geen beter moment dan de start van een nieuw jaar om aan je conditie te werken. Jogeen is daarvoor de ideale sport. Bovendien moet je je niet aansluiten bij een club of zwaar investeren in een uitrusting. Wij geven je hier dé 5 beste beginnerstips

Dé 5 beginnerstips:

1. Loop niet te snel

Als je tijdens het lopen probleemloos een gesprek kunt voeren, weet je zeker dat je je lichaam niet overbelast en dat je alle gezaonde effecten oogst die hardlopen zo populair maken.

2. Vergeet niet om goed uit te ademen

De enige belangrijkste ademhallingsregel is: krachtig uitademen. Hoe harder je uitademt, hoe intensiever je kunt inademen. Benut je volledige longcapaciteit zodat je tot diep in je buik kan ademhalen.

3. Draag laagjes

Het is handig om verschillende laagjes kleding te dragen, die het lichaamsvocht goed kunnen afvoeren. Krijg je het te warm, dan kan je laag per laag 'afpellen'.

4. Strechen helpt en is nooit schadelijk

De meeste hardlopers hebben baat bij strechen. Rek alleen als je spieren opgewarmd zijn. Rek je spieren tot je een lichte weerstand voelt. Houd 15 tot 30 seconden aan.

5. Op de weg tegen de rijrichting in lopen.

Probeer eerst en vooral harde en zachte ondergrond af te wisselen. Als je op straat loopt moet je goed zichtbaar zijn voor anderen. Loop daarom steeds aan de linkerkant van de weg.

 

Jasmine Van Grieken