Nooit meer een saaie lunchbox

De vakantieplanners gaan stilaan dicht, in de plaats openen de werk- en schoolagenda’s. Back to reality! En wat moet er nu toch weer in die lunchbox? We geven een paar lekkere, gezonde én makkelijke tips. Voor jongere en oudere brooddoosjes!

Anti-lunchbox-stress-tips

  1. Zoals je voor je avondmaal een weekmenu opstelt, zo doe je dat ook voor de lunch. Bekijk vooraf wat je wil meenemen/meegeven aan je kinderen en doe op basis daarvan je boodschappen. Zo kom je nooit voor inspiratieloze ochtenden te staan.
  2. Zet de avond voordien al alles klaar: brooddozen, eventuele koeken- en fruitdoosjes, drinkbussen,… Aan zoekwerk doen we immers niet mee ’s ochtends.
  3. Laat de kinderen meehelpen. Minder werk voor jou én minder gezeur over wat er nu weer in die brooddoos zat vandaag.

Cacao energy balletjes

Van deze gezonde chocoladeballetjes zal jong en oud zot zijn, zeker weten!

Hoe maak je het?

  • Blend een handvol dadels, noten en cacaopoeder, samen met een weinig water en een scheut agavesiroop tot een smeuïge pasta.
  • Maak er gelijkvormige balletjes van en rol ze door kokosrasp. Laat opstijven in de koelkast.

(foto: madebyellen.com)

Bananenbrood: altijd lekker

Die eeuwige boterham meer dan beu? Dat snappen we. Maak eens zelf (glutenvrij) bananenbrood:

  • Meng 3 rijpen bananen met 50 gram ontpitte dadels in de keukenmachine of blender tot een glad beslag.
  • Klop 3 eieren los en voeg toe aan het beslag.
  • Voeg 100 gram amandelmeel toe en 1,5 theelepel bakpoeder
  • Giet het mengsel in een ingevette cakevorm en bak gedurende 45 minuten af in een voorverwarmde oven.

(foto: culy.be)

Oh la la, tortilla!

Ook een lekker alternatief voor de boterham: tortilla’s. Je koopt ze kant-en-klaar in de supermarkt en belegt ze naar hartenlust!

Bananenbrood

Dadelballetjes met cacao

Tortilla

Isabelle Ignoul