Kobe Ilse

Kobe Ilsen (35) is gastheer van De 3 Wijzen én presenteert Over Eten. Het Eén-gezicht let er dan ook op om lichamelijk scherp voor de dag te komen. “Sinds ik Over Eten maak, heb ik moeten vaststellen dat ongezond eten spotgoedkoop is in vergelijking met gezond eten. In een wereld waarin ik veel mensen zie vechten tegen overgewicht en morbide obesitas, is dat toch wel wraakroepend”, vertelt hij.

Hoe noodzakelijk is het om mensen op tv te informeren over voeding?

Kobe: “Wij weten gewoon heel weinig af over ons voedsel. Ik zou zelfs durven pleiten voor het vak voedingswetenschappen op school. Je leert over integralen en parallellogrammen, maar jongeren hebben geen kennis over eiwitten en koolhydraten. Ik merkte door Over Eten dat mensen totaal niet beseffen wat ze precies naar binnen spelen. Niemand leest de verpakking, tot voor kort mezelf incluis. Nochtans kan je door simpele basiskennis de kansen op overgewicht verkleinen.”

Wat is je grootste zonde qua eten?

“Schepsnoep. Zure beertjes en andere smeerlapperij. Dat is één grote suikerbom. Niet gezond voor je lichaam, maar ook niet voor je tanden. Ik probeer dat niet meer te eten. En tot voor kort was ik verslaafd aan Nalu, een energiedrankje. Als je er zo vier per dag drinkt, heb je een berg suikerklontjes binnen. Nu eet ik geregeld doodsaaie rijstkoeken, weliswaar met een laagje chocolade. Noem het een soort compromis.”

Kan je veel geld uitgeven aan eten?

“Onlangs heb ik enkele plaatsjes in The Jane bij Sergio Herman gereserveerd. Dat kost een flinke duit, maar voor zoiets trek ik graag de geldbeugel open. Pakweg 250 euro per persoon is belachelijk veel geld voor eten, maar als dat wereldtop is lijkt me dat te verantwoorden. Maar ik ga even graag vol-au-vent eten in een simpele brasserie. Ik drink graag een goede fles wijn. Zoiets is ook niet goedkoop. Maar dat heb ik er voor over.”

Wat heb je zelf geleerd dankzij Over Eten?

“Dat verpakkingen lezen van producten echt wel aan te raden is. Onlangs stond ik in de supermarkt voor het rek van de dipsauzen. Ik had al een potje vast, toen ik merkte dat er een andere optie was die goedkoper bleek. Toen mijn oog op het etiket viel, zag ik dat het duurste potje 350 calorieën per 100 gram bevatte, de goedkope versie maar 85 calorieën. Gezonder en goedkoper: twee vliegen in één klap. Ook leerde ik dat smoothies heus niet zo gezond zijn als ze lijken. In één smoothie zitten ongeveer 16 stukken fruit, waarin best veel suiker zit en de gezonde vezels mix je letterlijk kapot. Mijn tip: mix eens een beetje appelsap met limoen, selder en spinazie, een zogenaamde groene smoothie. Even lekker, en veel gezonder.”

Kook je zelf?

“Euh.. ik denk dat opwarmen een betere omschrijving is. (lacht)  Of een goede bolognaisesaus lukt ook nog. Nochtans ben ik grote fan van de kookboeken van mijn goede vriend Jeroen Meus. Maar haute cuisine moet je bij mij niet verwachten. Of ik laat eten aan huis leveren. Tegenwoordig zijn er meer opties dan enkel ongezonde pizza. In Antwerpen waar ik woon, kan je ook gezonde slaatjes en sushi bestellen. Maar dat kost wel meer dan een pizza.”

Je let op je lijn. Hoe vaak ga je naar de fitness?

“Vijf keer per week, en toch telkens zo’n anderhalf uur per keer. Ik heb geen kinderen, woon niet samen. Dan kan je er veel tijd aan besteden. Met een gezin erbij is zoiets minder evident, dat besef ik maar al te goed. Ik ga ook niet beweren dat iedereen naar de fitness moet om er goed uit te zien. Maar omdat ik met mijn smoel op televisie kom, is het echt wel nodig het allemaal onder controle te houden. Sinds enige tijd laat ik me begeleiden. Ik sport op de juiste manier, waardoor je ook effectief resultaat ziet.”

Sportte je vroeger dan op de verkeerde manier?

“Toch wel. Ik ging vier keer per week lopen, maar altijd aan hetzelfde tempo. Dan verbeter je jezelf niet meer. Ik doe nu intervaltraining met een hartslagmeter, om telkens de limieten wat op te drijven. Ik eet ook in functie van het sporten. Vanmiddag at ik een broodje met eiersalade. Best vettig, maar ik heb straks nog energie nodig om anderhalf uur deftig te trainen.”

Is het op de duur een verslaving?

“Ik heb het mentaal nodig. Ook om even wat rust te creëren in mijn hoofd. Tijdens het sporten gaat de gsm aan de kant. Als ik krachttraining doe en bezig ben met m’n gewichten spookt de opnameplanning van Over Eten heus niet door mijn hoofd. (lacht) Ik voel me ook veel fitter. Zelfs als ik twee dagen niet sport, merk ik het al dat de spieren minder soepel zijn.”

Je presenteert ook De 3 Wijzen. Legt het een druk op je om zo’n tv-evergreen te hosten?

“Ik denk dat we die druk zo beperkt mogelijk houden. Voor mij is De 3 Wijzen verbonden met nostalgie. De hele familie voor het scherm, de kinderen met nat gekamde haartjes in hun sponzen pyjama. Voor deze nieuwe reeks is met veel respect naar het origineel gekeken, en zijn de grote lijnen behouden. Het zou zeer arrogant zijn dat legendarische format onherkenbaar te verminken. De nieuwe 3 Wijzen is een ode aan het origineel maar dan wel in het jasje van 2017. Dat ik met twee programma’s tegelijk op televisie kom is niet mijn beslissing. Maar bekijk het als een voordeel. Na twee maanden ben je weer voor lange tijd van mij verlost.” (lacht)

Tom Vets / Frank Abbeloos